Jean-Marie en het milieu

Geplaatst: december 13, 2009 in Zonder categorie
Tags:, , , , ,

Ik ben geen persoon die veel opiniestukken leest. Vraag me niet waarom, maar ik sla ze dikwijls over. Soms lees ik ze toch. Nu vrijdagavond was er net zo een moment dat ik eens een opiniestuk las. De Standaard stelt elke week de vraag aan een “Bekende Vlaming” wat ze vinden van het klimaat. Dit kadert natuurlijk in de grootschalige mediacampagne rond de VN-Klimaattop in Denemarken. Maar goed, dat en de discussie rond of de conferentie effect zal hebben, is een andere vraag.

Het was het stuk van Jean-Marie DD. Je kent hem wel.

Na een succescarrière als coach van Gella (zilver), Ulla (goud), Harry (brons en Lomba (brons) – remember 1996 -, begon hij met zijn partij LDD. Niemand geloofde in een toekomst, tot plots hij meer dan 10 procent haalde. Verstomming alom en JMDD, die was meer dan tevree. Nu gaf hij dus zijn ongezouten mening over wat hij doet om het klimaat een beetje te helpen. Ok, ik neem – de media kennende – het artikel met een korreltje zout. Hoe heeft hij het echt gezegd, hoe heeft de journalist het verwerkt, etc. Maar goed, dat is een andere discussie.

Het gaat me om zijn mening. Ik vond zijn uitspraken zo interessant dat ik ze eens willen behandelen. Heerlijke uitspraken, werkelijk stof voor gigantische reactiestormen, orkanen vol tegenberichten, etc. Nemen we nu de openingsalinea

“Mijn kleinzoon had op school geleerd dat het beter is om tijdens het tandenpoetsen de kraan terug dicht te draaien. Ik heb hem dat meteen afgeleerd. Waarom zou je water besparen als het in ons land zoveel regent? Er is toch water genoeg? Als je in de woestijn zou leven, tot daar aan toe, maar hier? Ik douch me dan ook tot ik proper ben. Geen tijdsknop of klokje voor mij.”

Ikzelf douche me ook tot ik proper ben. Die zweetgeur onder de oksels, de kaasgeur tussen mijn tenen en die geur van gesneden look tussen mijn nagels, het “frituurvetachtig” haar, weg ermee! Uiteraard! Tot zover dezelfde golflengte. Wast hij zich met regenwater? Heeft hij misschien een zeer sterke regenfilter? Oostende ligt gelukkig niet bij Brussel. Het water uit de Zenne zou ik nu toch niet meer gebruiken – ocharme de visjes trouwens. Dan bouwen die eens na lange tijd opnieuw nageslacht op en nu vergeten ze op de “start zuivering”-knop te duwen. – Misschien gebruikt hij wel zeewater, maar dat is me wat te zout.

“Ik gebruik een dieselauto met een katalysator. Oké, het is wel een zwaar model, maar hij verbruikt maar acht liter. Een tijd geleden heb ik trouwens de test gedaan om te zien hoe ecologisch mijn rijstijl is. Helemaal niet, bleek. En ik ga dat ook niet veranderen.”

Maar acht liter. Iedereen kiest natuurlijk zijn eigen klemtoon. Acht liter vind ik toch al veel. Vergelijken we dat met een Volkswagen Kever uit den tijd dat de kerken nog vol zaten, dan is dit inderdaad weinig. Op dit eigenste moment is acht toch al veel. Zoveel ken ik nu ook niet van auto’s, maar onze Renault doet het toch met iets minder dan zes liter. Vader, corrigeer me als ik verkeerd ben.

“Isolatie vind ik dan weer wel heel belangrijk. Een tijd geleden hebben we onze zolder nog beter geïsoleerd. En dat hebben we ook allemaal zelf betaald, ik wilde daar geen subsidies voor. En we schakelen ook over van stookolie op gas. Volgens mij is het beter als we allemaal afstappen van fossiele brandstoffen.”

Goed zo! Inderdaad, die fossiele brandstoffen zijn niet eeuwig te gebruiken. Isolatie plaatsen, flink zo! Maar blijf toch maar subsidies gebruiken, ze hebben niet allemaal een vermogen als dat van de heer JMDD. Ik ken geen gegevens, maar zijn sportcarrière en politieke loopbaan zullen hem geen verlies brengen.

Ik blijf er echter bij. Hij bekijkt het van een behoorlijk ik-perspectief. Als iedereen bij het tanden poetsen, het scheren, de kraan laat lopen of allemaal maar grote wagens gebruikt, dan zijn we goed op weg om de VS bij te benen. Daar heeft iedereen namelijk een 4×4. Zonder kom je het land niet in – spreekwoordelijk.

Tot zover mijn zondagse praatje!

Geef een reactie

