De treiner achterna

Geplaatst: december 13, 2009 in Zonder categorie
Tags:, , , , , , ,

U kent hem misschien de treiner. Ik ken hem alleszinds. Het is te zeggen, ik ken hem niet persoonlijk, noch ken ik zijn echte naam, leeftijd, beroep. Mijn kennis gaat niet verder dan het feit dat hij mannelijk is, werkt in Nederland, elke dag spoort en daarover blogt. Nu zelfs dat ben ik niet helemaal zeker. Hij of zij heeft wel een blog, schrijft over de spoorwegen en plaatst een mannelijke foto van zichzelf online, maar dat kan hij natuurlijk allemaal verzonnen hebben. Maar goed, wat hij schrijft, verzonnen of niet, kan zeker als waarheid beschouwd worden. Of hij het op feiten baseert, is opnieuw niet na te gaan. Dit is nu eenmaal het nadeel van internet. Wat geschreven of gezegd wordt, kan gerust verzonnen zijn. Dit is echter een volledig andere discussie en daar wil ik het nu niet over hebben.

Waar ik het wel wil over hebben, zijn de spoorwegen. Zie hier, mijn gelijkenis met de treiner. Ik heb het gehad en vandaar wil nu net hetzelfde doen als treiner: die ‘frustraties’ online plaatsen.  Ik ben bereid samen te werken, wie weet kunnen we met een groter medium als drukkingsgroep fungeren. Ik besef maar al te goed dat mijn simpel fotomoesje het niet kan opnemen tegen de grote Nationale Maatschappij voor Belgische Spoorwegen.

Laat ik even mijn verhaal doen. U leest maar wel of niet verder, afhankelijk van uw gemoedstoestand. Kijk, om 17:49 stuurde ik een bericht naar een niet nader te benoemen persoon; “Nu ant station, hopelijk plaats en overstap.”

Ik verklaar me nader. Elke zondagavond moet ik namelijk naar Leuven en dit doe ik uiteraard met de trein. In Wervik neem ik de trein Poperinge-Ieper-Brussel-Dendermonde (of toch ergens in die kanten). Ik stap over in Brussel-Zuid en neem een trein richting Luik of Aarschot met een stop in Leuven. Tot voor kort lukte mij dit (bijna) altijd, ik had namelijk rond de acht minuten overstaptijd. Nu heb ik ontdekt dat een vernieuwde dienstregeling er voor gezorgd heeft dat ik de volle vijf minuten overstap tijd heb. Vijf minuten, het werd nipt.

Daarnaast staan de treinen op een zondagavond richting Kortrijk bekend om hun overvolle wagons, op die eersteklassewagon na natuurlijk. Ik hoopte dus op een plaatsje.

Ik duwde op de groene knop en daar ging het sms’je richting het verre plaats x.

17:52:44 stuurde ik het volgende bericht: “Nieuwe dienstregeling, min gat. 5min overstap in brusl he. Ng ni vertrokn en al 5mim vertraging.” Ik verklaar me nader.

17:52 (ongeveer): pingpongping, bericht aan de reizigers richting Kortrijk. – ik voelde de bui al hangen  – De trein met bestemming Kortrijk-Brussel heeft een vertraging van vijf minuten. – frustratie alom.

Uiteindelijk is de trein om 18:02 vertrokken. Voor alle duidelijkheid, normaal vertrekt hij om 17:52. Ik goochel hier met uren en minuten, maar ik vat het even samen.

Oorzaak: 10 minuten vertraging

Gevolg: missen van de overstap

Gevolg: op dit moment nog niet zeker, want nog op de trein. Ik gok op een half uur wachten.

Normaal kan ik daar wel tegen. Het zijn maar tien minuten en zeg nu zelf: wat zijn tien minuten in ons leven? Anders wordt het wanneer ik een overstap mis. Normaal nam ik om 19u een trein, maar uit ervaring dacht ik: laat ik maar de 18u nemen. Veel maakt het niet uit, want die overstap mis ik toch. Een tweede belangrijke bron van ergernis is het feit dat vandaag een nieuwe dienstregeling in werking treedt. Al weken lang hangen meerdere blaadjes ter aankondiging van de nieuwe dienstregeling. “Ter bevordering van de stiptheid”, zo zeggen ze zelf. Laten we nu aannemen dat de eerste trein vandaag vertrok om 6u ’s morgens. Dan is die nieuwe dienstregeling welgeteld 12uren in werking en nu al heb ik het gevoel dat ik er geen voordeel aan heb.

Ok, ik zie u al denken, misschien is het enkel deze trein. Ok, u hebt een punt, maar toch. Bij ons rijdt er richting Kortrijk amper om het uur een trein. De eerste trein vertrekt rond 7u. Op twaalf treinen is er dus al een trein niet op tijd. Weet vooraal dat het zondag is en het piekuur pas om 18u begint. Dat belooft voor de reizigers van de trein van 18u52,19u35, 19u52, 20u52 en 21u52.

De nieuwe dienstregeling zou nadelige gevolgen hebben voor 4000 reizigers. Wel, daar behoor ik van de eerste dag al bij. Ik voel me vereerd.

Maar kijk, beste lezer, het gaat me niet om die ene trein. De laatste weken zit ik dagelijks op de trein, metro en bus.

Ik bezit een

Key-card of korte ritten-kaart

Go pass of die kaart die de laatste 8 jaar 43% duurder werd

Campuskaart

Abonnement Leuven Brussel

Abonnement Leuven Vilvoorde

Metro- en busabonnement MIVB

10-ritten kaart De Lijn

En dus vind ik dat ik me als een openbaar vervoergebruiker mag beschouwen.  Toen ik dagelijks naar Brussel-Centraal (EHB) spoorde, had ik altijd wel een vertraging bij het heen of terug sporen. Om van die staking, u herinnert u ze zich nog wel, nog niet te spreken. Telkens vijf à tien minuten, ok niet veel, maar het telt op. Nu ik naar Vilvoorde spoor heb ik toch wel geregeld een vertraging aan mijn been. Jammer, want ik mis daardoor soms wel eens een aansluiting. Ik heb twee anekdotes om dit alles te staven.

Twee weken geleden had ik een deadline om 16u in Brussel. Om 15u en 15u05 had ik treinen met genoeg marche om hem nog te halen. Wat stressy richting kopiecentrum vertrokken, gefietst naar het station, buiten adem aangekomen, wat zie ik? 15u had 39minuten vertraging. 15u05 had er tien. Ok, geen probleem, ik haal het nog. 15u13 veranderen de rode cijfers van tien naar 30. Richting stationschef gewandeld voor een vertragingsbriefje, geen alsjeblieft, geen excuses. Goed ja, die mens kan er nu ook niets aan doen, maar toch… Ik had nog een trein om 15u24, aankomst om 15u47, 13 minuten wandelen, ja, het was haalbaar. 15u23 verschijnen er ook rode cijfers op dat bord. Hupla, 5 minuten vertraging. Daar ging mijn deadline. Door een combinatie van ongelooflijk veel geluk door de afwezigheid van een prof en snel wandelen haalde ik hem toch. Nu zat mijn trip er nog niet op. Ik moest nog naar Wervik. Opnieuw snel gewandeld naar het station, want om 16u36 had ik een trein richting Wervik. Het begon al goed, tien minuten vertraging. Amper twintig minuten na vertrek had hij al 20 minuten vertraging. Uiteindelijke aankomst: meer dan een 30 minuten vertraging.

Tweede anekdote: vorige week waren het de Diamond Games. Ik spoor van Vilvoorde naar Antwerpen en ik neem de snelle trein. Een halfuurtje en ik was in het vierde mooiste station – terecht – ter wereld. Dat dacht je maar. Halfweg mijn rit plots de bekende pingpongping. De trein werd omgevormd tot een stoptrein, resulaat: twintig minuten vertraging. Wat me hier nogal stoorde, was de problematische communicatie. In Vilvoorde had die stoptrein al 15 minuten vertraging, dus ze wisten dat ze iets moesten ondernemen. Maar waarom dan pas na tien minuten iets laten weten? Dan had ik een andere trein genomen, maar nee…de trein altijd een BEETJE reizen.

Ik dacht dus dat die dienstregeling wel soelaas zou brengen, maar helaas. Dag 1 bewees het tegendeel. Ik ben ondertussen een uur onderweg en twee pagina’s ver. Misschien iets te veel en noem me dus gerust een zaag. Nog een geluk dat ik plaats had.

Of hier een vervolg komt, hangt af van de NMBS. Nog zo’n vertraging en ik zit hier weer. Ocharme u. Zet ze dus onder druk, die spoorwegen.

Veel spoorplezier

P.

Ps: Nu ik toch bezig ben. Hoe jammer is het niet dat de NMBS beslist heeft het snoep- en vooral wafelkraam in Leuven te sluiten. Het past niet bij het imago van de NMBS. En vertraging wel? Ze hadden naar mijn mening de lekkerste warme wafels van Leuven, maar helaas ook die verdwijnen.

Ps2: er is uiteraard de financiële, politieke, economische, sociale en maatschappelijke kant van de nieuwe dienstregeling, maar daar ben ik op dit eigenste moment weinig tot niets mee geholpen.

Ps3: bedankt om tot hier te lezen.

reacties
  1. fien schreef:

    HI-LA-RISCH! Weet dat ik deze morgen de trein in Menen wilde nemen en dat hij toen hij bijna moest aankomen…we weliswaar het bericht kregen dat de trein in panne stond in Poperinge…hun nieuwe dienstregeling heeft het dus nog niet zo goed gedaan vandaag….

  2. treiner schreef:

    dank voor de eervolle vermelding, maar ik probeer het tegenwoordig ‘ zen’ op te nemen en rij gewoon in lotushouding;-)

Geef een reactie

